חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חרדה והפרעות נוירוטיות

הפרעות נוירוטיות הינן הפרעות הנפוצות, בקרב אחוז גדול מן האוכלוסייה  אלה הפרעות של אנשים הבוחרים בד"כ ללכת לטיפול, ובעלי רמת תפקוד טובה באופן כללי.

ישנו ניגוד מוחלט בין פסיכוזה לנוירוזה שמתחיל בשיח האנליטי. הגדרת הנוירוזה קשורה בהגדרת הפסיכוזה, אך שבנוירוזה יש תפקוד מלא לעומת הפסיכוזה. האישיות מאורגנת ברמה גבוה (התנהגותית רגשית וקוגניטיבית). למרות כל זאת, ניכר איזשהו קושי, המפריע לתפקוד והתנהלות התקינים באורך החיים של האדם.

נוירוזה

נוירוזה הינה תסמונת נפשית ללא גורם אורגני ידוע. קשור להפרעות עצביות, מגוון רחב של מצבים שמאופיינים במידה של חוסר שקט, אי נחת עצמית, אי נחת אל מול העולם וקונפליקטים פנימיים. הקונפליקטים מחלישים, ומבטאים פער בין חלקים שונים שלא מתיישבים זה עם זה.

ההבדל בין נוירוזה לפסיכוזה

ההבדל המרכזי בין פסיכוזה לנוירוזה, הוא החיבור למציאות. בפסיכוזה מופיעות  בעיות הנוגעות בשיפוט המציאות ובתובנה-בקשר עם המציאות, הפנים והחוץ מתערבבים, לעומת זאת, בנוירוזה אין כל בעיה בתפיסת המציאות ורמת התפקוד שונה. הבדל נוסף קשור ליכולת המודעות והתובנה של האדם. בפסיכוזה האדם לא מודע( חושב שהוא המשיח) , ואילו בנוירוזה ישנה  תובנה, האדם מודע לעצמו, ויכול להבחין בכך שמשהו מתנהל באופן לא תקין אצלו.כתוצאה ממודעות זו, צומחת ועולה בקרבו החרדה .

חרדה

החרדה, מאופיינת  בתחושת חוסר שקט הנובעת ממקור לא ידוע. חוויה לא רציונלית ולעתים קיצונית. ישנם הרבה ספקות עצמיים וחוסר שליטה. כאשר החרדה גדולה יותר רמת התפקוד יורדת והסבל עולה.

הפרעת חרדה כללית מוכללת  – GAD

הפרעת חרדה הכללית המוכללת (GAD), הינה מצב נוירוטי שבו ההשפעה נרחבת מאוד. השיבוש גדול והוא ממוקד בתחומי החרדה. החרדה לא קשורה לא למצב מסוים ולא לאובייקט מסוים, ומאופיינת בתחושה כללית, של האדם הסובל ממנה, החי תחת חרדה טורדנית של "משהו נורא עלול לקרות". חרדה זו אינה קשורה לאובייקט מסוים היא בכל מקום ובשום מקום. במצב הזה האדם חווה חרדה רוב הזמן. זהו מצב ממושך הנמשך לפחות כחצי שנה.

חוויה מתמדת של חרדה זו, מביאה להתשה טוטלית הן נפשית והן גופנית, וגורמת להשפעות תפקודיות משמעותית אצל האדם הסובל  ממנה. זוהי חרדה קשה בעלת עצמה משתקת, היא לא מציאותית ולא רציונלית  כל הזמן ישנה תחושה מייסרת וכואבת. התחושה שבכל רגע נתון הסכנה אורבת מעבר לפינה, ומכאן עולה באדם תחושת הדריכות התמידית (הליכה על ביצים , שרירים מכווצים). זהו מצב מתיש בעל סימנים מהותיים בעיקר באזור הצוואר והשחמות , נראה שהעיניים יוצאות מחוריהן ומחכות לסכנה.

כמו כן,  חרדה זו, אינה קשורה באובייקט ספציפי ולכן מתקשה האדם להתמודד עימה. התחושות המאפיינות את מצב זה, הינן חוויה של רגש שלילי ביחס לעולם , פסימיות, עוררות יתר- כרונית (דריכות יתר, רגישות יתר , כל דבר מקפיץ ומבהיל) ותחושה של חוסר שליטה. מצב זה אף משפיע ומקשה על תפקודים שונים, כגון: קשיי ריכוז, קושי בקבלת החלטות, דחיינות, ספקות עצמיים, בדיקות חוזרות ונשנות ( סגרתי את הגז?) ונטייה להימנעות. הימנעות זו באה לידי -ביטוי בצורך להישאר באזורים בטוחים, להימנע מהליכה אל מקומות או אנשים שאינם מוכרים, ומכאן גם הרצון להישאר הרבה בבית. יש לציין כי חרדה מסוג זה, יכולה להיווצר בעקבות אירועי חיים שפיתחו באדם תחושת חוסר שליטה, וספקות לגבי עצמו או סביבתו.  מכל מקום, לכל המצבים הנוירוטיים ישנה השפעה הנובעת מאירועי חיים שהשאירו חותם שלילי באדם.

קראו על טיפול בחרדה

Share the Post:

יכול לעניין אותך גם

דרכי טיפול בחרדה

טיפול בחרדה נמצא כי טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא היעיל ביותר בטיפול של מקרי חרדה. כמו כן, ניתן לשלב טיפול תרופתי אנטי

Read More

התקפי פאניקה

התקפי פאניקה, הינם מצב חרדתי קיצוני שמשך הזמן שלו מדוד וקצר אשר לא עולה על יותר משעה. התחושות האופייניות לאדם השרוי במצב של פניקה

Read More